De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Hoe werkt een trucje die mijn leraar doet?

Beschouw een object met omtrek 50 cm en een onbekend volume V0. Bereken nu het volume als de omtrek van het object toeneemt tot 100 cm (bij gelijkblijvende hoogte). Ik heb echt geen idee hoe ik dit probleem moet aanpakken omdat er volgens mij te weinig gegevens bekend zijn.

Antwoord

Neem als voorbeeld (voor 't gemak) een cilinder. Als de omtrek 2 keer zo groot wordt wordt de straal ook 2 keer zo groot! De oppervlakte van het grondvlak wordt dan 4 keer zo groot. Omdat de inhoud gelijk is aan grondvlak maal hoogte wordt het volume dus ook 4 keer zo groot. Het volume was V0, dus het volume wordt...

Misschien moet je nog even 'denken' over de vorm van het object hierboven... geldt dan hetzelfde als voor een cilinder?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Rekenen
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:19-5-2024