De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijshome | vandaag | gisteren | bijzonder | gastenboek | wie is wie? | verhalen | contact |
|||||||||||||||
|
\require{AMSmath}
Reageren...Re: Hoe werkt een trucje die mijn leraar doet?Beschouw een object met omtrek 50 cm en een onbekend volume V0. Bereken nu het volume als de omtrek van het object toeneemt tot 100 cm (bij gelijkblijvende hoogte). Ik heb echt geen idee hoe ik dit probleem moet aanpakken omdat er volgens mij te weinig gegevens bekend zijn. AntwoordNeem als voorbeeld (voor 't gemak) een cilinder. Als de omtrek 2 keer zo groot wordt wordt de straal ook 2 keer zo groot! De oppervlakte van het grondvlak wordt dan 4 keer zo groot. Omdat de inhoud gelijk is aan grondvlak maal hoogte wordt het volume dus ook 4 keer zo groot. Het volume was V0, dus het volume wordt... Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt! |